Sociala mediers betydelse för politisk kommunikation

Diskussionen om bloggars och sociala mediers betydelse för den politiska debatten har ju pågått i perioder under några års tid. Under den senaste veckan drog det igång igen, många riksdagsledamöter anklagades för att "blogga för kråkorna", bara en massa text som ingen brydde sig om, och ingen kommenterade inläggen (läs t.ex. http://tinyurl.com/cwgmd6)

Fredrik Federley skrev idag ett intressant blogginlägg där han krävde regeringsombildning. Moderaterna borde ge bort två av sina ministerposter till C och FP! Detta blev det såklart snabbt liv om, dröjde inte längre än någon timme!

Till exempel hos SvD: http://tinyurl.com/d3lfhg
Och hos TV4-nyheterna: http://tinyurl.com/ryzarp

Det komiska i det hela var att det bara var ett experiment. Några timmar senare avslöjar Federley att han inte alls kräver ministerposter, däremot ville han visa att bloggarna visst har betydelse. Och uppenbarligen finns det en viss kraft i det som hånades som bortkastat arbete...

Läs hans utspel och det slutliga tillkännagivandet: http://federley.blogspot.com/

Norrlund.com – Marknadsföring, kommunikation och Nya medier

Bonusar

Apropå bonusar, dagens kommentar: "Visst är det är konstigt att alla branschers bonusar ifrågasätts och jagas av media, utom Mediaindustrins?" (Fredrik Virtanen på twitter)
Norrlund.com – Marknadsföring, kommunikation och Nya medier

Krisens vinnare

Veckans affärer gör en intressant analys av varumärken och marknadsföring i kristider.

http://tinyurl.com/r2j2py

En god slutsats enligt mig är att, som 'experterna' säger: "Det är motorväg för varumärken i de här tiderna. Är man trea eller fyra på marknaden är det omkörningsläge". Ganska logiskt tycker jag, när alla ligger lågt och väntar ut krisen framstår man som en extra stark aktör om man lägger en stor lanseringskampanj just nu. Stort självförtroende, billig annonsering och mindre brus som stör uppmärksamheten.

Däremot tycker jag inte att mediaskandalerna ska avdramatiseras så mycket som i artikeln. Visst, inte var det många som faktiskt flyttade sina pengar från Skandia för fem år sedan, men människan är också lat och avvaktande. Enklast var att inte göra någonting alls. Inte heller kommer nog så många att ha lämnat SEB i slutändan.

Men, om man jämför politiken så krävs det där en aktiv handling, ett val mellan olika alternativ. Och som jag ser det kan man bara gratulera Fredrik Reinfeldt som tydligen får behålla sin bästa valarbetare Wanja... Intressant ur varumärkessynpunkt är också begreppet "vänsterrörelsen" som jag inte tycker används så ofta. Det samlar ju precis allting som finns på vänsterkanten i en klunga, och en skandal inom facket sänker trovärdigheten även för socialdemokratiska partiet. Kanske kan Mona Sahlin nu ångra sitt allianstänkande...
Norrlund.com – Marknadsföring, kommunikation och Nya medier

kvällsöppet

Såg precis det där debattprogrammet med Lennart Ekdahl. Han är verkligen en helt kass journalist, bara ledande frågor hela tiden. Idag handlade det om upproret inom arbetarrörelsen efter AMF-bonusarna osv, och det hade verkligen varit intressant att höra sjuksköterskan dom hade bjudit dit, hennes egna ord om hur hon uppfattar det som har hänt. Men man har ju inte särskilt stort utrymme när han ställer en sån här fråga:

"Hur känns det för dig Anna, efter det här sveket? Känns det som att arbetarrörelsen har tappat fotfästet, att dom borde ta ett kliv tillbaka och ställa sig frågan om det är rimligt att ha det på det här sättet? Tycker du att det bara är tomma ord i deras retorik?"

Vad svarar man på det.... det är ju bara för henne att hålla med. Tråkig är han dessutom så han får desperat förlita sig på den smått bisarre sidekicken Marcus Birro som blandar politik och könsord, hatar alla och avslutar med att citera en vårdikt av Karin Boye. What? Janne Josefsson är ju i alla fall underhållande...
Norrlund.com – Marknadsföring, kommunikation och Nya medier

RSS 2.0