FLYG ALDRIG MED MIG

"Ett inställt flyg är ju också ett flyg"
/Patrik Norrlund, 2007

Japp, tillbaka i Svea Rike är man till slut, men det är inte utan att jag är lite förvånad själv. Jag tycks nämligen inte vara en person som har tur när det gäller flygplan och flighter, något som blivit ännu tydligare på den här resan. Jag hatar verkligen att flyga. Det är fan alltid något skit som är fel! Jag har roat mig med att sammanställa några stycken exempel.

Börjar med det senaste och det hittils värsta:

Juni -07 Santa Cruz, Bolivia
Både jag och Mathilda hade flyg med Lloyd Aereo Boliviano, hon till Mexico City, jag till Buenos Aires. Biljetterna hade vi återbekräftat flera dagar innan med vår resebyrå Kilroy Travels för att vara säker, och allt var OK sa dom. Det dom hade missat var dock att flygbolaget hade gått i konkurs!! För över TRE MÅNADER sen!! Fan va lack man blir när man kommer dit och det inte ens finns ett kontor eller någon att fråga på Lloyd. Men varför skulle det? Företaget finns ju inte, så det är klart ingen jobbar där! Hur de har kunnat missa att meddela detta är dock frågan. Vi fick ringa Mathildas mamma mitt i natten i Sverige och låna pengar för att köpa nya biljetter. Som tur var löste allt sig till slut som det alltid gör (det är så sant som timbuk säger) och vi kommer få pengarna tillbaka från Kilroy. Men frustrationen när man står där på flygplatsen med en biljett man lika gärna kan torka sig i ** med... hm.

Några andra godingar från senaste resan:

Flyg till/från djungeln i Bolivia, någon vecka tidigare
Flyget dit blev inställt, fick åka dagen efter i stället, missade en dag pga detta. Flyget tillbaka bekräftade vi två gånger att den var OK, men sen fick vi meddelande att komma dit 07.00 istället för 08.30. Detta tydligen enbart för att vänta till 08.45 innan något hände. Då var det tydligen något fel på flygplatsen så dom fick köra oss till en annan som låg en dryg timmes grusväg därifrån. Och på den flygplatsen fick vi vänta ytterligare någon timme utan att veta varför. Fast några irländska kompisar hade tagit bussen samma väg och den hade gått sönder och tagit 24 timmar istället för 11, så vi hade tur i oturen ändå :) Nackdelarna med att resa i Bolivia kan man säga. Man måste alltid ha extra tid. De små propellerplanen på de här två resorna var dock roliga, väl man var i luften...

Maj -07, Monterrey, Mexiko
Kommer till flygplatsen, inget flyg på skärmen...hm. Väntar ett tag och frågar sen en snubbe. "Jo det kommer upp om 15 min" säger han. Väntar 30 min till. Frågar i helpdesken och hon kollar det på datorn. "Jaha, men erat flyg gick ju igår" säger hon. Tydligen har de skickat ut "information" om det via E-POST (!) som måste ha fastnat någonstans. Eftersom det var 3 dagar till nästa plan till Acapulco så tog vi istället ett plan till Puerto Vallarta varifrån vi tog en 21 timmars buss (!) till Acapulco. Förlorade en dag av resan, fick betala en extra buss, inte ett skit i ersättning från bolaget. Ersättning existerar tyvärr inte mycket i Mexico, och särskilt inte till en person som knappt kan säga fuck off bitch på spanska...

Två andra gamla klassiker:

Januari -06 New York, USA
Vi (jag fredrik w och linda v) är på väg till State College för att plugga, byte på Newark, New York. När vi kommer dit och kollar vårt anslutningsflyg står det CANCELED på skärmen. Vi går till disken och det är naturligtvis lång kö. Det är för dåligt väder säger någon, därför kan de små inrikesflygen inte flyga. Vi ställer in oss på buss i stället, bara ca 8-10 timmar så ingen omöjlighet men trist förstås. När vi stått i kö kanske 10 min hör vi plötsligt ljudet av ett maskineri som lägger av.... Personalen ser panikslagen ut. Tydligen har hela det GLOBALA datasystemet för United Airlines kraschat!! Alltså: det finns ingen chans att de kan boka om oss, eftersom allt sådant sköts via datorerna... mys. Det kommer inte vara fixat förrän imorgon, mys. Vi får inget hotell, eftersom orsaken från början var dåligt väder, vilket klassas som "force majeure", dvs inte flygbolagets fel. MYS! Vi "sov" en natt på golvet på Newark och fick sedan ett flyg dagen därpå via Pittsburgh i stället. Ca 30 timmars resa totalt om jag minns rätt.

Jan -02, Wien, Österrike
Hade firat nyår med kompisar i Wien och skulle hem. Planet tydligen inställt pga "snökaos". Vi kollar ut och det är kanske 5 cm snö... Vi skulle flyga via Köpenhamn, men pga förseningen missade vi såklart vår anslutning och det fanns inga senare flyg. Efter många om och men lyckades vi snacka till oss en hotellnatt i Köpenhamn (vilket är enklare att göra i Europa!) och vi fick bo på Hilton Palace! Detta kompenserade i slutändan ganska väl på grund av ett fantastiskt hotell, med förmodligen den bästa frukost jag ätit i hela mitt liv. Vi fick även 10 fria minuter var att ringa till var som helst i världen. Minns att jag valde att ringa Lex som jobbade nattskift hemma på järnverket, eftersom han förmodligen var den enda som var vaken mitt i natten... :)

Det var några, men det finns säkert fler som jag har glömt. Så det är nog ett bra råd, flyg aldrig med mig...!

Ciao!

PS. En av höjdpunkterna med att åka hem var att jag skulle få lyssna på musik, min iPod har varit paj sedan ca 1,5 månad. Men vad tänkte jag med? Jag har ju all min musik i ett förråd i Göteborg!! Gaah! Så i slutet av augusti kan jag kanske se fram emot lite sköna melodier igen.... :/