Bloggen har flyttat!

Hej, jag har flyttat min blogg och du finner den numera på http://www.norrlund.com.

Norrlund.com – Marknadsföring, kommunikation och Nya medier

Hoppsan, Apple-hypen under attack!

Jag är som tidigare nämnt Apple-användare sedan några år (iPod + iMac), och en mycket nöjd sådan. Apples produkter inger förtroende, de är nyskapande och robusta, man stöter väldigt sällan på sådana här oförståeliga problem, typ ”programmet har utfört en förbjuden åtgärd” och liknande som man har förföljts av nästan hela sin datoriserade barndom. Produkterna är dessutom alltid fantastiskt vackra, och har exempelvis fått oss att med glädje placera våran dator i vardagsrummet i stället för att gömma undan den i någon liten skrubb.

Men, kritisk som jag är inser jag att Apple inte är bäst på allt. De är inte det, och det är helt ok. Hur skulle jag kunna kräva det, med en teknologiutveckling som går i en rasande takt? Apple är helt enkelt bäst på flest saker, och det är gott nog. Det som stör mig är denna allt större skara av ”Fan-Boys” (även Fan-Girls) som utan att tänka vidare bara sväljer allt som kommer ut från detta äppelföretag.

Den europeiska bloggen The Next Web tog orden ur munnen på mig:

”Someone has to fight against the endless Apple hype. I am here to push back against treating incremental updates to annoyingly overpriced, underpowered, or broken technologies as a godsend.

We all know that the technosexuals love Apple: Apple software, hardware, middle ware, anything. Slap an Apple logo and in the words of Kevin Rose: “I don’t know what it does, but, I just want it!””


”Technosexuals”, vilket ord!

Kanske börjar det hända något, häromdagen sprang jag på den här reklamfilmen som gör sig lite lustig på iPhones bekostnad:



Hade jag varit marknadsansvarig för Apple hade jag börjat bli orolig om folk börjar uppfatta hela varumärket som en enda hype, en uppblåst ballong som kan spricka när som helst. Det vore högst orättvist eftersom det finns mycket innehåll under detta starka varumärke. Detsamma riskerar för övrigt drabba Google snart, men det är en annan historia.

Någon hype kring Microsoft var längesedan jag kände av, men kanske är det en viktig skillnad där: med Windows kan vara användare utan att för den skull vara anhängare, och här handlar diskussionen oftare om själva funktionen (och oftast om hur mycket den suger). Jag har nu på förmiddagen spanat lite på Windows 7 som släpps idag, ska bli intressant att följa mottagandet från marknaden.

Patrik

PS. Förresten, sa jag hur det blev med inköpet av mobiltelefon till slut? Det blev en HTC Hero. Har haft den några veckor och är mycket nöjd. Men samma här, ingen är bäst på allt :)
Norrlund.com – Marknadsföring, kommunikation och Nya medier

RSS 2.0