Hoppsan, Apple-hypen under attack!

Jag är som tidigare nämnt Apple-användare sedan några år (iPod + iMac), och en mycket nöjd sådan. Apples produkter inger förtroende, de är nyskapande och robusta, man stöter väldigt sällan på sådana här oförståeliga problem, typ ”programmet har utfört en förbjuden åtgärd” och liknande som man har förföljts av nästan hela sin datoriserade barndom. Produkterna är dessutom alltid fantastiskt vackra, och har exempelvis fått oss att med glädje placera våran dator i vardagsrummet i stället för att gömma undan den i någon liten skrubb.

Men, kritisk som jag är inser jag att Apple inte är bäst på allt. De är inte det, och det är helt ok. Hur skulle jag kunna kräva det, med en teknologiutveckling som går i en rasande takt? Apple är helt enkelt bäst på flest saker, och det är gott nog. Det som stör mig är denna allt större skara av ”Fan-Boys” (även Fan-Girls) som utan att tänka vidare bara sväljer allt som kommer ut från detta äppelföretag.

Den europeiska bloggen The Next Web tog orden ur munnen på mig:

”Someone has to fight against the endless Apple hype. I am here to push back against treating incremental updates to annoyingly overpriced, underpowered, or broken technologies as a godsend.

We all know that the technosexuals love Apple: Apple software, hardware, middle ware, anything. Slap an Apple logo and in the words of Kevin Rose: “I don’t know what it does, but, I just want it!””


”Technosexuals”, vilket ord!

Kanske börjar det hända något, häromdagen sprang jag på den här reklamfilmen som gör sig lite lustig på iPhones bekostnad:



Hade jag varit marknadsansvarig för Apple hade jag börjat bli orolig om folk börjar uppfatta hela varumärket som en enda hype, en uppblåst ballong som kan spricka när som helst. Det vore högst orättvist eftersom det finns mycket innehåll under detta starka varumärke. Detsamma riskerar för övrigt drabba Google snart, men det är en annan historia.

Någon hype kring Microsoft var längesedan jag kände av, men kanske är det en viktig skillnad där: med Windows kan vara användare utan att för den skull vara anhängare, och här handlar diskussionen oftare om själva funktionen (och oftast om hur mycket den suger). Jag har nu på förmiddagen spanat lite på Windows 7 som släpps idag, ska bli intressant att följa mottagandet från marknaden.

Patrik

PS. Förresten, sa jag hur det blev med inköpet av mobiltelefon till slut? Det blev en HTC Hero. Har haft den några veckor och är mycket nöjd. Men samma här, ingen är bäst på allt :)
Norrlund.com – Marknadsföring, kommunikation och Nya medier

Kommentarer
Postat av: Fredde

Jag har nu beställt den senaste imac modellen och en ipod touch. Bättre än julafton!!

2009-10-22 @ 13:34:07
Postat av: Patrik

Sweet! Du lär inte bli missnöjd...!

2009-10-22 @ 13:54:53
Postat av: Kristian

Känns som en lite färgad video eftersom det är en androidreklam:) Men visst har Apple tagit mycket för givet, de har ju alltid varit en underdog men är helt plötsligt en av marknadsledarna och vet nog inte riktigt hur de ska ställa sig till detta faktum. De har ju börjat göra reklam på TV och annan media vilket de inte behövt göra innan, känns lite som att de har vuxit snabbare än vad de tänkt sig. Tror att hypen just beror på detta, de har fått många nya användare som inte är sena med att skrika rakt ut hur jäkla bra de tycker att apple är, och detta smittar av sig i media som hjälper till med hypen.

2009-10-22 @ 14:49:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0