Krisens vinnare

Veckans affärer gör en intressant analys av varumärken och marknadsföring i kristider.

http://tinyurl.com/r2j2py

En god slutsats enligt mig är att, som 'experterna' säger: "Det är motorväg för varumärken i de här tiderna. Är man trea eller fyra på marknaden är det omkörningsläge". Ganska logiskt tycker jag, när alla ligger lågt och väntar ut krisen framstår man som en extra stark aktör om man lägger en stor lanseringskampanj just nu. Stort självförtroende, billig annonsering och mindre brus som stör uppmärksamheten.

Däremot tycker jag inte att mediaskandalerna ska avdramatiseras så mycket som i artikeln. Visst, inte var det många som faktiskt flyttade sina pengar från Skandia för fem år sedan, men människan är också lat och avvaktande. Enklast var att inte göra någonting alls. Inte heller kommer nog så många att ha lämnat SEB i slutändan.

Men, om man jämför politiken så krävs det där en aktiv handling, ett val mellan olika alternativ. Och som jag ser det kan man bara gratulera Fredrik Reinfeldt som tydligen får behålla sin bästa valarbetare Wanja... Intressant ur varumärkessynpunkt är också begreppet "vänsterrörelsen" som jag inte tycker används så ofta. Det samlar ju precis allting som finns på vänsterkanten i en klunga, och en skandal inom facket sänker trovärdigheten även för socialdemokratiska partiet. Kanske kan Mona Sahlin nu ångra sitt allianstänkande...
Norrlund.com – Marknadsföring, kommunikation och Nya medier

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0