Koenigsegg köper Saab!

Dagens stora nyhet är utan tvekan att man (enligt SVT) nu äntligen kommit fram till en potentiell köpare till Saab - svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg!!

Det här måste vara något av en skräll. Jag visste att de var med i förhandlingarna för ett tag sedan med ett 10-tal andra, men de kändes spontant inte som en trovärdig köpare, snarare t.ex. Fiat.

Det känns jättekul med en svensk ägare (norska pengar bakom tydligen, är väl också OK), men utan att vara en expert på bilbranschen måste jag säga att det verkar vara en oerhörd skillnad på de två bolagen och deras produkter. Till exempel:

  • Koenigsegg säljer kanske en handfull bilar om året, Saab ett antal tusen. Det innebär helt olika arbetssätt, lite som att H&M skulle sticka alla sina tröjor för hand. Inom GM-sfären kunde man ju också ta del av skalfördelar som att använda gemensamma chassin som andra märken osv. Vad vet Koenigsegg om kostnadseffektiv produktion och distribution?
  • Koenigsegg har ett 50-tal anställda, Saab flera tusen. Och det bara i Sverige. Några erfarenheter av t.ex. personalfrågor på den nivån lär inte finnas hos den nya ägaren.
  • Koenigsegg säljer extrema bilar till en extremt snäv målgrupp, mångmiljonärer med extrema krav. Saab är något av en lagom bil för medelsvenssons. Vad har de för kunskaper om massmarknadsföring till en sådan stor målgrupp? Och hantering av återförsäljare osv?



Å andra sidan! Enligt den här logiken så borde ju GM ha varit den ultimata ägaren med lång erfarenhet av såväl produktion, leverans och marknadsföring, och det gick ju åt skogen i alla fall. Det känns som att Saab har blivit för mycket av "precis som alla andra" och där har man fått stryk av märken som Toyota som har varit billigare och bättre. Dessutom har varumärket blivit urvattnat. Många har en bild av en t.ex en BMW-ägare, men vem är den typiska Saab-ägaren idag?

Den mest intressanta inriktningen skulle alltså vara att låta Saab återgå till att vara det lilla bilföretaget som säljer lite speciella bilar som inte är som alla andra. Och är det någonting Koenigsegg har erfarenhet av är det ju att göra speciella bilar! Hur som helst, blir det spännande att följa utvecklingen...
Norrlund.com – Marknadsföring, kommunikation och Nya medier

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0