iPhone eller Android? Apple eller Google?

Hej! Jag har flyttat min blogg till Wordpress, läs en uppdaterad version av detta inlägg på sin rätta plats:
Norrlund.com - iPhone eller Android? Apple eller Google?


Mvh Patrik

----------------------------------------

 

Det stora smartmobil-kriget har så smått börjat och lär snart dra in över Sverige på allvar. Apples dominant iPhone ställs mot utmanaren Google som är på god väg med sin nya mobilplattform Android. Redan finns androidtelefonen HTC Magic i Sverige sedan några månader, och med nästa version av Android och några fler telefonmodeller från t.ex. Samsung så får Apple känna sig hotade på allvar. Let the show begin!

Mobilutvecklingen under 2000-talet har varit klart under förväntan. Visst, livet blev såklart lite gladare när man fick sin första färgskärm, men annars har det mesta handlat om kamera, lite mer kamera och kanske några mp3:or. För egen del har det varit ganska meningslöst. Jag var ganska tidig med digitalkamera, köpte redan januari 2002 en 4-megapixelkamera (den fetaste på den tiden, kostade 6 papp).  Var därför inte alltför uppjagad när den största mobilnyheten 2-3 år senare var en 2 mp-kamera med kass optik och ingen blixt. När sedan musikmobilerna blev "det hetaste" hade jag redan iPod sedan tidigare. Det enda man med säkerhet kunde förvänta sig av en ny modell var kortare batteritider.

Men nu börjar det hända grejer. Nu kan man verkligen säga att en telefon är mer än bara en telefon. Snarare som en mini-laptop!

Apple eller Google? Det är en fråga som nog förvirrar en aning, det brukar ju vara så mycket enklare. Mac vs. Windows har ju varit ett ställningstagande lika självklart som Coca-Cola vs. Pepsi var på 80-talet. Either with us or against us. Många är vi dock som älskar både Apple och Google, och utmärkande för den här konkurrenssituationen är ju också att Google inte ger sig in i själva mobiltillverkningen, utan har tagit fram en Open Source-plattform som man hoppas att så många mobiltillverkare som möjligt ska börja använda sig av.

FÖRDELAR OCH NACKDELAR
Inför min egna kommande investering har jag gjort en liten sammanställning av fördelar och nackdelar med de olika alternativen (och jag tar gärna emot flera tips), och passar även på att sia lite om framtiden.

  • Apple App Store.
    Tveklöst Apples största fördel – på ett års tid har utvecklare världen över tagit fram 65 000 applikationer som man kan ladda ner till sin telefon! Till stor del är det detta som gör iPhone till vad den är. Skulle Android Market kunna nå samma nivå? Absolut, särskilt om de lyckas nå en stor bredd av mobiltillverkare och framför allt får igång möjligheten för utvecklare att kunna ta betalt för sin app. Men Apple ligger före.
  • Livslängd på produkten.
    Även ägarna av den ”gamla” iPhone 3G blev glada när de fick ta del av nya operativsystemet 3.0 – som släpptes en månad innan lanseringen av 3GS! Att Apple har lojala kunder har inte skett av slumpen... Medan företag som SonyEricsson satsar på produkter som ska gå sönder ”lagom snabbt” gör Apple något så unikt som elektronikprylar som blir bättre och bättre med tiden. Jag är övertygad om att Apple vinner på detta i längden.
  • Apple kan bli för kontrollerande.
    Den stora risken för Apple å andra sidan är att de i längden blir för låsta och vill kontrollera sina användare, en attityd Apple tyvärr verkar ha ibland. Exempelvis har man inte möjligheten att byta ut Safari som webbrowser, och varje ny app ska godkännas av Apple innan den släpps fritt. Än så länge har iPhone varit det enda alternativet, därav inga protester, men om användare höjer sina krav finns det risk att detta slår tillbaka mot Apple.
  • Öppenhet är Androids fördel, men kan också skapa osäkerhet.
    Med en helt frisläppt plattform kan vissa frågor bli svåra att besvara, t.ex: Om man köper en androidtelefon idag, kommer man då få den nya uppdateringen av operativsystemet? Svaret är troligen att det beror på tillverkaren, t.ex. HTC eller Samsung och troligen också vilken telefonmodell du har. Detta kan skapa en viss osäkerhet som Apple-kunder inte upplever.
  • Android tillåter personlighet.
    På en Android-telefon möts man av en bakgrund liknande skrivbordet på en dator, där man kan lägga in valfria genvägar och widgets. Detta är naturligtvis skojigt, att få ”möblera” sin telefon själv, men man ska inte heller underskatta nyttan med detta som tar användarvänligheten till en helt ny nivå.
  • GPS-möjligheter. GPS i mobilen är ju roligt och användbart, och den inbyggda kompassen i nya 3GS verkar onekligen trevlig. Å andra sidan verkar det finnas på båda håll, snarare att iPhone har fått lite mer genomslag i medierna.
  • iPhone kan inte köra program i bakgrunden.
    På iPhone kan endast de inbyggda funktionerna som telefon och iPod köras i bakgrunden. Om man t.ex. vill lyssna på musik i Spotify (om den nu godkänns?) så kan man inte köra andra program under tiden. Detta går i Android.
  • Fysiska knappar eller inte…
    iPhone har som bekant bara en enda fysisk knapp medan Android har fem. Detta är naturligtvis en smaksak, behövs dom eller sitter dom bara i vägen?

Mitt val?
Jag tror väldigt mycket på Android i längden, och det är troligen där jag kommer hamna till slut. Jag gillar flexibiliteten och även den självklara kopplingen till Googles övriga tjänster, G-mail, Google Calendar osv. När Google Wave kommer så småningom kommer det troligen också att integreras på något spännande sätt. Timingen är dock inte den bästa just nu, det största hindret är själva telefonerna. HTC Magic verkar plastig, har dålig kamera, dålig batteritid och inte ens en 3.5mm port. Själv väljer jag att vänta lite längre in i höst, och förhoppningsvis är jag nöjd Android-användare inom några månader!

Två andra intressanta och aktiva bloggar för att följa utvecklingen:
Android: www.swedroid.se
iPhone: www.theiphoneblog.com

Kommentera gärna om ni håller med mig eller inte.

 

Norrlund.com – Marknadsföring, kommunikation och Nya medier


Kommentarer
Postat av: Anonym

Angående att Apple är kontrollerade tycker jag att det finns ett annat sätt att se på den saken också. De vill kontrollera vad som släpps igenom för att också kunna garantera upplevelsen av deras produkter. Jag tror inte att det bara handlar om kontroll för kontrollens skull. De strävar inte efter "makt". De strävar efter att skapa en positiv upplevelse ur alla aspekter för dig som använder deras produkter. Och det är inte många (någon?) av konkurrenterna som slår Apple i upplevelsen av produkten, varken sett till design eller användande/funktion. Det är därför de konsekvent arbetar med hårdvara och mjukvara själva. Och för att de naturligtvis tjänar pengar på sina lojala fans.



Med det sagt tipsar jag gärna om: http://www.htc-hero.se/. Den nyaste Andriodtelefonen från HTC. Har inte provat den live men blev lite sugen på Android efter att ha kollat in den på webben. Hero har till och med GPS som du efterlyste.



Andriod har många fördelar som jag ser det. Du räknar upp en del ovan som jag håller med om. Däremot håller jag även med om den största nackdelen: Vem garanterar löpande utveckling av operativet? Det når väl en kritisk massa och sedan rullar det på av sig självt. Men fram till dess, och tills att Andriod Market växt till sig, väljer jag iPhone.



Google Wave till Andriod kan bli en "killer-app"...



En sista fråga: Kan verkligen inte iPhone 3Gs köra program i bakgrunden? Har för mig att jag läst att det numera ska fungera finfint. Det kanske bara gäller visa program?

2009-08-04 @ 22:47:26
Postat av: Micke Lundberg

Det var jag som skrev ovan. Glömde namnet...

2009-08-04 @ 22:48:12
Postat av: Kristian

Tycker att det är bra att det kommer en utmanare till iphone, känns som att detta kommer utveckla både konkurrenterna och iphone till det bättre. Tror också att Android kommer att utvecklas när den når andra tillverkare än HTC, hoppas även att detta sporrar Iphone att utvecklas ännu mer. Angående spotify så ska den släppas om någon vecka till Iphone, vilket var lite oväntat med tanke på Itunes, men den kommer bara att erbjudas till betalande medlemmar av Spotify. Vilket säkert kommer att hjälpa spotify att öka omsättningen. http://mobil.feber.se/art/161650/spotify-visar-upp-sin-iphone-applikation/

2009-08-05 @ 08:30:31
Postat av: Patrik

Tack för feedback. Japp, har kollat på HTC Hero också, fast den finns inte riktigt i Sverige ännu därför tog jag inte upp den. Fast vissa har beställt den från Tyskland vad jag förstår. Den verkar ha en ball teflonskärm som inte ska bli kladdig av fingeravtryck. Just sådana små finesser, såväl som budgetmodeller, kommer bli en fördel för android framöver, då dom automatiskt får en stor bredd.



Och visst är det bra att Apple garanterar kvaliteten, och de gör det bra än så länge. Men samtidigt dyker såna här saker upp: http://www.theiphoneblog.com/2009/07/28/apple-rejects-google-voice-apps/

Vem skulle acceptera att Apple spärrar vissa saker till en Mac-dator?



Ett intressant exempel vore också om de nu INTE skulle godkänna spotify-appen för att den konkurrerar med iTunes, och Spotify sedan skulle komma till Android. Då tror jag inte alla iPhone-fans skulle tycka det var lika bra längre.



Jag älskar Apple och har både iMac och iPod sedan tidigare. Men jag älskar sällan något 100%, så därför är det bra med flexibilitet. Men iPhone är helt klart bästa alternativet just nu, och beroende på vad Android kommmer med i höst kanske det blir en 3GS till slut, man orkar ju inte vänta hur länge som helst... =)

2009-08-05 @ 09:05:02
URL: http://norrlund.blogg.se/
Postat av: Micke Lundberg

Jo, Hero ska finnas i Sverige nu (http://twitter.com/htc_hero). Om du kollar på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=453781 så finns den hos många handlare. Jag har handlat annat hos Pixmania och deras pris låg bland de billigare: http://www.pixmania.se/se/se/3154082/art/htc/kommunikations-pda-hero.html?srcid=910&Partenaire=Prisjakt&CodePromo=oui



Katshing har fler än 100 i lager säger de.



Även Telia har den på sin webb: https://www.tewss.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkterocherbjudanden/htc/hero.product



Av ren princip gillar jag inte heller att någon annan ska låsa in och kontrollera vad man använder och hur. Känns som om friheten på internet och användningen av densamma redan är under attack tillräckligt. Men det finns en poäng i att saker bara fungerar också. Dels är det en stor del i varför jag köper Appleprodukter. Dels är det tyvärr ingen självklarhet hos någon annan tillverkare av datorer eller telefoner.



Jag tror att det som vanligt kommer ner till hur man använder sin telefon och till vad. Och däri ligger en utmaning för iPhone. Användarbasen är otroligt bred, från nöje till business. Alla får betala för hela innehållet men de flesta använder hälften (lite grovt indelat). En iPhone nano eller liknande skulle lösa en del av det problemet.



Jag är som sagt lite kluven själv. För mig kanske det kommer ner till vilken plattform jag sitter med på datorn som jag synkar telefonen med. Hemma har jag en MacBook, men på jobbet är det PC. Den info som jag synkar mest dagligen är ju kalender med mera och det har jag in outlook på jobbet (som synkas via Gcal till iCal iofs). iPhoen kan ju synka mot PC också men det känns fel. Är alltså mer benägen att välja Andriod om jag fortsätter med PC på jobbet. Då är man mer plattformsoberoende eftersom Googles tjänster i större utsträckning finns i "molnet".



Skulle jag välja rakt upp och ner utan att fundera skulle jag idag lätt välja iPhone (och Mac på jobbet då förstås).



Dagens i-landsproblem. Det är härligt!

2009-08-05 @ 09:40:41
Postat av: chrios

Bra artikel, en liten kommentar bara, du skrev (angående kompass): "Å andra sidan inte omöjligt att detta kan dyka upp i kommande androidmodeller."



Kompass har funnits sedan starten på HTCs alla androidtelefoner (Dream, Magic och senast Hero). Faktiskt mer användbart än man skulle tro. Program som kombinerar kompass och gps kan t.ex. visa riktning och avstånd till var du parkerat bilen. :)

2009-08-05 @ 10:06:42
Postat av: Markus

Androidlurarna har väl GPS, iaf har min Hero det.



iPhone kan köra program i bakgrunden, tex itunes för musik, men det är bara de program de själva utvecklat som tillåts köra i bakgrunden. För andra program har de tjänsten iPhone push notifications. Det fungerar som så att du från en server får en signal som gör att t.ex. mailprogrammets ikon får en siffra som symboliserar antalet olästa mail.

2009-08-05 @ 10:07:26
Postat av: Patrik

Aha, coolt! Det hade jag inte hängt med på. På htc-hero.se stod det "kommer snart"... =) Men det jag fortfarande tvekar för är den här trackballen. Tror jag skulle gilla bättre vanligt styrkors som samsung galaxy har. Och så vill jag som sagt vara säker på att få uppdateringar, och det verkar inte riktigt klart ännu vad jag förstår.



iPhone nano vore ju en självklar fortsättning! Då skulle man nog plocka in nästa segment av mediumbudget och slow adaptors. Sen tror jag iförsej inte att deras dröm är att ALLA ska ha råd med appleprodukter =)

2009-08-05 @ 10:09:57
URL: http://norrlund.blogg.se/
Postat av: Patrik

@chrios: ok, det var ny info för mig, tackar man för. Jag hade fått för mig att de bara hade gps-mottagare.

2009-08-05 @ 10:16:17
URL: http://norrlund.blogg.se/
Postat av: Micke Lundberg

3gsvshtchero/" rel="nofollow">http://mobil.feber.se/art/162213/iphone3gsvshtchero/



En ambitiös genomgång av iPhone 3Gs och HTC Hero på nästan 40 minuter. Har inte sett den själv än.

2009-08-05 @ 20:28:59
Postat av: Micke Lundberg

3gsvshtchero/" rel="nofollow">http://mobil.feber.se/art/162213/iphone3gsvshtchero/



Elle direkt på You Tube: http://www.youtube.com/watch?v=G5F0Ruzwos8



En ambitiös genomgång av iPhone 3Gs och HTC Hero - iPhone OS mot Andriod. Har inte sett den själv. Än.

2009-08-05 @ 20:33:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0